وقتی صحبت از چوب و محصولات چوبی میشود به کرات نام ام دی اف و نئوپان را شنیده ایم و میدانیم که جز صنایعی هست که در بازار روز خرید و فروش می شود ، اما در چه حد ام دی اف را میشناسیم ؟ آیا خرید نئوپان به صرفه تر است ؟ به راستی انتخاب درست کدام هست ؟

بگذارید در قدم اول تعریف ام دی اف و نئوپان را به صورت جداگانه بررسی کنیم و سپس به مقایسه این دو محصول بپردازیم .

نئوپان تولید شده از خرده چوب ، تراشه نجاری و خاک اره میباشد که با ترکیبی از نوعی چسب به نام فرمالدئید پرس میشود . از آنجایی که هزینه تولید این نوع چوب بسیار پایین است و در عین حال سبک نیز میباشد از در بازار ایران مصرف بالایی دارد . اما آیا مقاوم نیز هست ؟

ام دی اف تولید شده از خاک چوب و الیاف چوب و تکه های ریز و نرم چوب می باشد که دارای تراکم های مختلفی می باشد . در ضمینه تولید این نوع چوب ها می توان به این اشاره کرد که از مخلوط رزین و الیاف چوب و موم تشکلیل میشود و پس از پرس و حرارت دهی به فرم های تخته ایی متراکم تبدیل میشوند . هزینه این تولید این نوع چوب به نسبت نئوپان بیشتر میباشد ولی در عین حال مقاومت بسیار زیادی دارد .

حال که ام دی اف و نئوپان را شناختیم می توانیم تفاوت بین این دو نوع چوب پر مصرف در بازار ایران را بررسی کنیم

قیمت :

ام دی اف به نسبت چوب قیمت به صرفه تری دارد و در نتیجه تولیدات ام دی اف به صرفه تر از چوب طبیعی خواهد بود .

نئوپان با توجه با تراکم پایینی که دارد به نسبت ام دی اف قیمت پایینی دارد.

مقاومت :

همانطور که گفته شد ام دی اف در تراکم های مختلفی تولید میشود ولی با توجه به تراکم، نسبت به نئوپان مقاومت بالایی دارد به حدی که به راحتی قابلیت فرم پذیری دارد .

نئوپان از تراکم پایینی برخوردار است و از آن جایی که از خورده چوب های نسبتا درشتی در تولید آن استفاده شود دارای مقاوت پاینی مباشد و از همین جهت معمولا نمیتوان اتصالات محکمی را در این نوع چوب شاهد بود .

 

منبع : تیم طراحی و تولید هلی کالا